Marktpenetratie

Linksboven in de Ansoff Matrix vind je de marktpenetratie. Bij marktpenetratie kruisen de bestaande markt en een bestaand product elkaar. Het komt erop neer dat je de verkoop van een bestaand product aan de consument wilt verhogen en dat wil doen op een bestaande markt. De verkoop gaat omhoog door ofwel het binnenhalen van nieuwe klanten die van de concurrent komen ofwel de grootte van de aankoop van bestaande klanten te vergroten. Het doel bij marktpenetratie is meer verkopen van hetzelfde product. Dit kan niet alleen door nieuwe klanten binnen te halen of meer producten te verkopen. Het kan ook door grotere producten aan te bieden. Een bekend voorbeeld is een meerprijs van een euro voor een groot burgermenu ten opzichte van een normaal burgermenu. Wanneer een bedrijf kiest voor marktpenetratie zal het met name focussen op marketing om de verkoop van het bestaande product op te schroeven. Marktpenetratie wordt met name toegepast bij bedrijven met een klein marktaandeel op grote markten. Wanneer een bedrijf een groot marktaandeel heeft of er maar hele kleine winstmarges te behalen zijn, ligt een van de drie andere strategieën om te groeien meer voor de hand.