Marktontwikkeling
Linksonder in de Ansoff Matrix kun je productontwikkeling vinden. Wanneer je als bedrijf een bestaand product op een nieuwe markt brengt, is er sprake van marktontwikkeling. Het betekent dat je een product wat je normaal verkoopt, nu aan een nieuwe doelgroep probeert te verkopen. Dit kan bijvoorbeeld zijn door een product te exporteren naar een land waar het eerder niet werd aangeboden. Of een bedrijf dat eerder alleen aan particuliere klanten verkocht dat zich ook op de zakelijke markt gaat storten. Een andere variant van marktontwikkeling is het aanbieden van speciale luxere varianten van een product. Denk bijvoorbeeld eens aan duurdere uitvoeringen van een laptop of televisie. Bij marktontwikkeling wordt er bijna altijd een kleine verandering in prijs of in het product doorgevoerd. Voordat er aan marktontwikkeling gedaan wordt is het erg belangrijk om voldoende onderzoek te doen. Het is belangrijk om de voordelen en doelen van de marktontwikkeling goed op een rijtje te hebben. Ook de manier waarop de nieuwe markt aangeboord gaat worden is van belang. Vaak zijn de R & D, marketing en salesafdeling van een bedrijf nauw betrokken bij de marktontwikkeling.